Din organisation skal kunne gribe de muligheder, der opstår gennem partnerskabsarbejdet. Sørg for, at dit personale har kompetencer til og mod på eksternt samarbejde og udvikling!

 

Det er vigtigt, at både ledelsen og medarbejderne bakker op om partnerskabsarbejdet og det enkelte partnerskab, og derfor er det vigtigt at skabe en god balance mellem ”top – down” og ”bottom – up” organiseringen af partnerskaber. Her findes en oversigt over fordele og ulemper ved at henholdsvis topstyre og overdrage partnerskabshåndteringen til medarbejderne.
Central og decentral ledelse af partnerskaber (PDF)

 

Kompetencer der understøtter det partnerskabsorienterede arbejde er både noget man kan fokusere på at udvikle hos sine medarbejdere – og noget man bør have fokus på når man rekrutterer. Her findes en oversigt over kompetencer man bør have fokus på at have i sin organisation når man vil professionalisere sit partnerskabsarbejde.
Kompetencer i partnerskabsarbejdet

 

I 2011 satte man på Roskilde Musikbibliotek en proces i gang for at forberede musikafdelingen til det kommende samarbejde med Danmarks Rockmuseum – Rockbib. Her findes en gennemgang og analyse af processen mod Rockbib-partnerskabet.
We will rock U – Rockbibproces (PDF)